De zoekopdrachten van 2013: helden, tragedies en The Harlem Shake

Elke dag zoeken mensen in alle delen van de wereld op Google naar informatie. We willen meer te weten komen over onze helden, ver afgelegen bestemmingen verkennen of proberen om een meningsverschil tussen vrienden tijdens een diner op te lossen. En soms willen we gewoon weten hoeveel calorieën een avocado precies bevat.

In ons eindejaars Zeitgeist-rapport ("De tijdgeest") blikken we terug op de mensen, plaatsen en momenten die in 2013 de wereld in hun greep hielden. De wereldwijde Zeitgeist van dit jaar is de meest uitgebreide tot nu toe — met meer dan duizend top 10-lijsten voor categorieën zoals trending persoonlijkheden, de gebeurtenissen waarnaar het meest werd gezocht en de populairste zoekopdrachten voor 72 landen. Ook de Nederlandse lijsten kun je hier vinden, met daarin veel aandacht voor het Koninklijk Huis, bekende mensen, sport en politiek.

Nu we op het punt staan om 2013 vaarwel te zeggen, willen we je graag uitnodigen om samen met ons terug te blikken naar de belangrijkste momenten van de afgelopen 12 maanden in onze ‘Year in Review’-video.



Het zal weinig verbazing wekken dat de populairste zoekopdracht van 2013 betrekking had op een internationaal symbool van kracht en vrede: Nelson Mandela. Wereldwijd werd er dit jaar al veel gezocht naar de voormalige president van Zuid-Afrika, maar na zijn overlijden was het hek van de dam. Mensen in alle delen van de wereld deden een beroep op Google om meer te weten te komen over Madiba en zijn nalatenschap.

Tragedies zoals de Boston Marathon, nummer zes in de lijst van wereldwijde trending zoekopdrachten, en Typhoon Haiyan, nummer twee in de onze wereldranglijst voor de categorie Gebeurtenissen [link], trokken eveneens belangstelling vanuit de hele wereld. Onze diep menselijke behoefte om anderen te helpen vond zijn neerslag in de zoekopdracht 'donate to the Philippines', die overal ter wereld hoog scoorde.

Maar 2013 was ook op een andere manier een bewogen jaar. Er werden namelijk meer dan 1,7 miljoen videoversies van de Harlem Shake naar YouTube geüpload. Deze dansrage werd daarmee nummer vijf in onze wereldranglijst en de op één na meest trending video op YouTube. En we geven zonder blikken of blozen toe dat we allemaal meer wilden weten over twerking, dat bovenaan de lijst van zoekopdrachten in de categorie "wat is…" kwam te staan (hoewel ik nog steeds niet zeker weet of ik het fenomeen helemaal begrijp!).

Hier volgt een volledig overzicht van de top 10 van wereldwijde trending zoekopdrachten van 2013:

1. Nelson Mandela
2. Paul Walker
3. iPhone 5s
4. Cory Monteith
5. Harlem Shake
6. Boston Marathon
7. Royal Baby
8. Samsung Galaxy 4s
9. PlayStation 4
10. North Korea

Dit jaar kun je nog meer wereldwijde trends voor 2013 verkennen, rechtstreeks via onze Zeitgeist-homepage. Ga naar de top 100 van trending zoekopdrachten en klik simpelweg op een trend om daar meer over te weten te komen op Google Trends. Ben je nostalgisch ingesteld? Haal dan je hart op aan de Zeitgeist-edities voor de afgelopen jaren, van 2001 tot nu.

Ten slotte hebben we een interactieve 3D-wereldkaart gemaakt met de populairste zoekopdrachten voor 2013 — per dag, in steden overal ter wereld. Geef de wereldbol een slinger, selecteer een stad en kijk naar welke onderwerpen dagelijks werd gezocht, van lokale sportwedstrijden tot internationale nieuwsgebeurtenissen.



Terwijl ik terugdenk aan het jaar dat achter ons ligt, kijk ik met spanning uit naar wat het nieuwe jaar ons zal brengen. Waar ga jij naar zoeken?

Gepost door Amit Singhal, senior vice president en Google Fellow