Google Nieuws breidt uit met ‘Keuze van de redacties’

Nieuwsorganisaties vertellen op internet verhalen die het beste van traditionele en digitale journalistiek combineren. Dit kan gaan om alles van uitgebreide rapportages van onderzoeksjournalisten tot boeiende fotovoorstellingen en interactieve grafieken en kaarten die het dagelijkse nieuws van een aantrekkelijke dimensie voorzien. Om je te helpen het beste nieuwsmateriaal van uitgevers te vinden, is de rechterkolom van Google Nieuws voorzien van een nieuw gedeelte genaamd ‘Keuze van de redacties’. Hier vind je verhalen die uitgevers als meest bezienswaardige nieuwsitems hebben bestempeld. De introductie van ‘Keuze van de redacties’ volgt op een recente reeks van verbeteringen van het aanbod en de diversiteit van de verhalen en multimedia op Google Nieuws.


Een groot aantal nieuwsorganisaties, waaronder lokale, nationale en specialistische uitgevers, maakt inmiddels gebruik van ‘Keuze van de redacties’ om hun beste en meest interessante content onder de aandacht van lezers te brengen. In tegenstelling tot andere secties in Google Nieuws waar algoritmes bepalen welke artikelen worden getoond, in "Keuze van de redacties" is het aan de redactie van de nieuwsbron om de artikelen te selecteren. Je kunt verschillende artikelen van uitgevers doorlopen voor lokale, nationale en specialistische verslaggeving.


De Telegraaf, AD, FD, BNR, NRC, Nu.nl, Volkskrant en NOS en andere media hebben zich hiervoor aangemeld. Om de artikelen te doorlopen klik je op een van de twee van elkaar af wijzende pijlen naast het logo van een uitgever. Welke feeds je te zien krijgt, is afhankelijk van een brede reeks van factoren, waaronder je nieuwsvoorkeuren. Wil je jouw persoonlijke voorkeuren voor nieuwsbronnen instellen? Door middel van een schuifbalk onder de artikelen kun je je voorkeur instellen.

We hebben ‘Keuze van de redacties’ de afgelopen periode ook in andere landen beschikbaar gemaakt. De resultaten daar vallen zowel bij de lezers als uitgevers in zeer goede aarde. Lezers krijgen nieuwsitems voorgeschoteld waarin ze geïnteresseerd zijn en die afkomstig zijn uit bronnen die zij vertrouwen. Uitgevers profiteren op hun beurt van meer verkeer naar hun website. We moedigen geïnteresseerde nieuwsorganisaties aan om ons Helpcentrum te bezoeken en op basis van de informatie die ze daar aantreffen aan de slag te gaan.


De Telegraaf is blij met de toevoeging. ‘Het biedt ons de mogelijkheid om ook de Google-bezoekers duidelijk te maken waar ons nieuwsmerk voor staat,’ aldus adjunct-hoofdredacteur Jan-Kees Emmer. Ook NRC reageert tevreden. ‘NRC.nl kenmerkt zich door een scherpe nieuwsselectie. Die selectie komt met 'Keuze van de redacties' goed tot z'n recht’, aldus Han-Menno Depeweg, uitgever NRC Digitaal.



Gepost door Yogita Mehta, Software Engineer bij het Google News Team